November 2008 (2)

Boswachter loopt naast zijn schoenen.

Beheerplan De Woudreus woonde de eerste voorlichtingsavond bij van de drie over het beheerplan van het Dwingelderveld. De Woudreus kreeg meteen bezoek van een bewaker toen we 4 vragen moesten beantwoorden met de tafelgroep. Er ontspon zich een pittige discussie tussen een volledig voorgeprogrammeerde natuurbeschermer en de Woudreus. Twee werelden. Woudreus meldde dat het een wijdverbreid misverstand is dat agrarisch niet in N2000 gebied thuishoort. Uiteraard moet er voor aangepast agrarisch beheer betaald, dus duurzaam beheer belonen! Dat was na een avond dreigen over de vermeende ammoniakuitstoot weer eens wat anders. Een groep ondernemers uit Lheebroek was verontwaardigd dat zij nooit betrokken zijn. Een verslag van het feest komt nog. Zie ook voor het “proces” : Drenthe plan van aanpak beheerplannen september 2008. Een week ervoor sprak de Woudreus met Laura Van Dijk (projectleider), en de heer Maatsman (Tauw) die de inventarisatieopdracht van naar we aannemen wensnatuur heeft – leest u ons verslag van dit ‘huiskamergesprek’-, Het echte inventariseren van de HR is natuurlijk al lang gedaan en de resultaten daarvan liggen, na het reactie- document 2004, in Brussel. Deze opgaven zijn goedgekeurd op 7 december 2004. De Vr heeft rechtstreekse werking. Maar ook daar heeft de Minister een antwoord op: leest u haar antwoord naar aanleiding van vragen over de Deurnse Peel. : schuivende panelen! We wachten de reactie van de Tweede Kamer af.

Intentieverklaring Beheerplannen De op 9 september gesloten intentieverklaring van LNV met de IPO, (de provincies) de VNG, (alle gemeenten) de LTO en vrijwel alle andere belangenorganisaties om doelstellingen uit de Natura 2000 concept-aanwijzingsbesluiten van 2007 te volgen (terwijl de zienswijzen 2007 nog lopen), betekent dat de deelnemers van de Gebiedsplannen vooraf akkoord gaan met toevoeging van nationale- natte -doelstellingen die afbreuk doen veelal aan de Europese. Deze verklaring verdraagt zich ook niet met de wens van de Tweede Kamer, zie motie 194, in maart van dit jaar, van Kamerlid Snijder. De minister had toegezegd deze motie te zullen uitvoeren. Deze organisatie van het ” proces” heeft veel weg van een echoput. Heel democratisch toch? Eenmaal vastgestelde beheerplannen worden door de rechter niet meer getoetst dus laat u vooraf mogelijke schade vaststellen.En dien een zienswijze in: wij houden u op de hoogte.

Beheers- en Inrichtingenplan blijft bestaan. Naast het beheerplan blijft het BIP en dus ook het Overlegorgaan bestaan. Het Beheers- en Inrichtingsplan schetst vooral het” beleidskader” . en de daarbij behorende maatregelen. Het toekomstperspectief houdt in dat het gaat om een lange- termijnvisie (alsof dat niet bij een beheerplan zo is). Het SYSTEEM staat centraal, meer dan de soorten. Van het Dwingelderveld werd het inrichtingsplan nu in een openbare vergadering (6-11) van het Overlegorgaan gepresenteerd: het resultaat van veel geheime sessies, dus wat we nog met een beheerplan aanmoeten?.Voordeel van een inrichtingsplan is dat het 10 jaar duurt, vinden de deelnemers van het Overlegorgaan, en dat men streeft naar onderlinge afstemming tussen bestuurders, het bestuurlijk handjeklap Stel reeds nu voor alsdan de afzonderlijke bestuursorganen aansprakelijk door middel van 6.162 BW; laat alles vastleggen op video of foto en deponeer bij de deurwaarder of notaris.Zij kunnen u nader informeren.Zie ook onze website eerder dit jaar, de concept-brief hebben we daar voor u klaarliggen. Bestaand gebruik is niet onaantastbaar zo vinden de bestuurders in een Overlegorgaan. Bovendien is het Beheers- en Inrichtingenplan niet bindend voor derden en is inspraak niet verplicht. Heel handig! Dus daar kunnen de verstrekkende gevolgen in verpakt, en in een beheerplan doe je de flauwekul of stel je natuurontwikkelingsactiviteiten vergunningvrij. Overigens is Europa, we zeggen het nog maar een keer: voor natuurbehoud en niet voor natuurontwikkeling of vernatting.. Er hoeven maar 2 hoogveengebieden. door Europa bewaard : Bargerveen en Fochteloerveen.

Bestuurlijke onderonsjes Welke middelen zijn er nog meer om de bestuurlijke onderonsjes te regelen? De Overlegorganen bedienen zich nu ook van bestuursovereenkomsten. De bevolking staat buiten spel hoewel hun eigendomsrecht, bedrijf, woongenot, mogelijk erdoor wordt geschaad.De bestuurders verplichten zich door middel van hun handtekening of toezegging verregaande ingrepen in hun gebied en het eigendom van hun burgers door te voeren. Bestuursovereenkomst ontwikkelagenda Appelscha In de bestuursovereenkomst Appelscha d.d. 29 oktober 2008 is besloten onder meer: * een nu nog agrarische enclave af te graven, (en te vernatten) aangewezen ingevolge de Vogelrichtlijn als SBZ voor het Paapje e.a. *nieuwe gebieden opnemen in het aangewezen Natura 2000 gebied: dus de grenzen verleggen! *recreatie uit te breiden naar een SBZ- aangewezen ingevolge de Vogelrichtlijn voor de Zwarte Specht en wespendief; .* Aanpassing begrenzing omdat een deel van het gebied ongeschikt is gebleken voor de vogelsoorten waarvoor het destijd is aangewezen.! Verkleining van vogelrichtlijngebieden is alleen bij uitzondering mogelijk. Uit jurisprudentie blijkt dat de oppervlakte van een vogelrichtlijngebied niet mag worden verkleind en de grenzen van een vogelrichtlijngebied niet mogen worden gewijzigd, als daardoor zones worden uitgesloten waarin vogelsoorten voorkomen waarvan de bescherming de aanwijzing van de vogelrichtlijn heeft gerechtvaardigd. Uitsluitend wanneer bij de aanwijzing sprake is geweest van een wetenschappelijke fout, is verkleining mogelijk, waarbij aan drie strenge wetenschappelijke voorwaarden moet worden voldaan. Bestuursovereenkomsten voldoen daaraan niet! Leest u de bestuursovereenkomst herinrichting Dwingelderveld: wordt nog gesloten met pers en publiciteit. Bestuursovereenkomst om Noordenveld (Dwingelderveld), SBZ ingevolge de Vogelrichtlijn compleet te herinrichten, ongeschikt te maken voor datgene waarvoor aangewezen en een waterpeilverhoging,waterberging, een dam met vervuilde grond van de weg Lhee-Kralo (want wat er onder die weg zit wil je niet weten!) langs een eertijds aangelegd Holtveen en de A28; de toekomst: ook de beekdalen gaan eraan; enz enz enz:: zie voor BIJGEWERKTE inhoud van de “inrichting”: bijlagen agenda punt 4 vergadering overlegorgaan Dwingelderveld op 6 november jl. Nietig Overigens zijn overeenkomsten die strijdig zijn met een dwingende wetsbepaling, nietig aldus 3.40 BW., nog afgezien van het feit dat deze overeenkomsten volgens de tweewegenleer niet de bestuursrechtelijke weg mogen doorkruisen.

Stiekem Woudreus heeft een verslag van de openbare vergadering OO Dwingelderveld van 6 november. Opvallend is echter de toenemende frequentie van niet-openbare bijeenkomsten van de Overlegorganen.. Hiermee zijn we bezig met achterkamertjespolitiek en de democratie voorbij. De opmerking dat het Overlegorgaan zelf kan bepalen hoe om te gaan met de openbaarheid en dat er geen reglementen zijn dienaangaande is een reden om zoiets als een Overlegorgaan direct af te schaffen. Zie bijlage 2 agendapunt 3 DrentsFriese Wold, verslag 10 september 2008 Leden van een OO horen vooraf verantwoording af te leggen en toestemming te vragen aan de Provinciale Staten en Raad. Deze democratisch gekozen organen worden nu voor een voldongen feit gesteld en vaak onder politieke druk gezet.

Het democratisch tekort heeft de afmetingen aangenomen van een krater.Een Overlegorgaan is daarom alleen al een juridisch monstrum dat in een democratie niet thuishoort. De vastgestelde Europese doelen en de vastgestelde grenzen (!) opgegeven aan Europa in 2004 en eerder worden veranderd, bossen, Speciale Beschermingszones voor aangewezen Europese soorten ingevolge de Vogelrichtlijn worden verder gekapt of ontgrond, onteigening moet kunnen,- (hierbij moet u denken aan Oude Willem, en de naaldbossen). Niemand praat over schade aan bedrijf, huis en goed. Het spreekt vanzelf dat een N200 gebied externe werking heeft. Natuurlijk, als je onderling overeenkomt de Europese wet -en regelgeving te overtreden, is het eigendomsrecht helemaal iets om in de kachel te werpen. Als burgers/boeren/bedrijven straks natte voeten hebben kunnen ze hun schade nergens verhalen. Dat is ook al elders in Drenthe het geval. En die vogeltjes vliegen wel toch? Gelooft u het niet? Lees de agenda en bijlagen voor de vergadering DRFR Wold op 26 november a.s..=

Nota van Antwoord Inspraakprocedure Natura 2000-gebieden, p. 45

]]>

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *